کتاب دائره المعارف روان شناسی بالینی (بخش دهم )
مقدمه ای بر کتاب دائره العمارف روان شناسی بالینی
با عرض سلام بر تمامی مراجعه کنندگان به سایت اینترنتی من . همانطوری که در بخش های قبلی ذکر نمودم به تدریج در بخش آموزش سایتم کتاب مرجعی تحت عنوان کتاب دائره العمارف روان شناسی بالینی را به تحریر درمی آورم . هدف اصلی من از به تحریر در آوردن و انتشار تدریجی این کتاب افزایش دادن آگاهی دانشجویان و کارشناسان محترم رشته ی روان شناسی و همچینن افزایش دادن آگاهی عموم مردم از مفاهیم اصلی و حوزه هایی که رشته ی روانشناسی بالینی به بررسی و پژوهش آنها می پردازد است . امیدوارم در رسیدن به اهداف فوق الذکر موفق گردم. خوانندگان محترم این کتاب به این نکته توجه فرمایند که در این کتاب تلاش دارم که مفاهیم مختلف مربوط به رشته ی روان شناسی بالینی را توضیح دهم و مفاهیمی که توضیح می دهم بر اساس حروف الفبای انگلیسی می باشد همچینن با توجه به انتشار تدریجی این کتاب مفاهیم توضیح داده شده به صورت منظم نخواهد بود و در هر بخشی از این کتاب که به رشته ی تحریر در می آورم و آن را انتشار می دهم یکی از مفاهیم مربوط به حوزه های روان شناسی بالینی را توضیح خواهم داد . امیدوارم که انتشار تدریجی این کتاب در سایت اینترنتی من مورد توجه مراجعه کنندگان به سایتم قرار گیرد. در بخش دهم این کتاب مفهوم
kinds of theories of etiology obsessive-compulsive disorder را توصیح خواهم داد.
دکتر حسین لطفی نیا (متخصص روان شناسی بالینی )
بخش دهم
k
kinds of theories of etiology obsessive-compulsive disorder
اختلال وسواسی- اجباری که در جدیدترین طبقه بندیهای تشخیصی اختلالات روان پزشکی از طبقه ی اختلالات اضطرابی جدا شده و به عنوان طبقه ای مستقل به نام طبقه ی اختلال وسواسی- اجباری و اختلالات مرتبط به آن قرار گرفته است اختلالی است که دو علامت مهم دارد که علامت اول آن شامل وجود یک سلسله افکار ، تصاویر و تکانه های مکرر و ناراحت کننده است که شخص در اکثر اوقات آنها را تجربه می نماید و این علامت به نام افکار وسواسی شناخته می شود و علامت مهم دوم این اختلال تجربه ی یک سلسله اعمال تکراری است که شخص برای کاهش ناراحتی ایجاد شده از تجربه ی افکار وسواسی آنها را انجام می دهد و این علامت به نام اعمال وسواسی نامیده می شود . در ارتباط با علل ابتلا یا سبب شناسی ابتلا به اختلال وسواسی- اجباری نظریه های مختلفی ارایه شده است . از جمله ی این نظریه ها می توان به نظریاتی که در آنها بر روی نقش مهم عوامل ژنتیک ، زیستی ، رفتاری و شناختی تاکید می شود اشاره نمود . در نظریه های ژنتیک بر نقش عامل ژنتیک در ابتلا به اختلال وسواسی – اجباری تاکید می شود .نظریه پردازنی که بر نقش عامل ژنتیک در ابتلا به اختلال وسواسی – اجباری تاکید می نمایند برای اثبات نقش عامل ژنتیک در ابتلا به اختلال وسواسی- اجباری پژوهشهای زیادی را بر روی دو قلوهای یکسان و دوقلوهای غیریکسانی که مبتلا به اختلال وسواسی – اجباری شده اند را انجام دادند . نتایج این پژوهشها نشان می دهد که در دوقلوهای یکسان میزان همگنی در ابتلا به اختلال وسواسی – اجباری در مقایسه با دوقلوهای غیر یکسان به میزان معناداری بالاتر است و از نتایج این تحقیقات می توان به این صورت استنباط نمود که در ابتلا به اختلال وسواسی- اجباری عامل ژنتیک نقش دارد. از سوی دیگر نتایج برخی دیگر از تحقیقات که تلاش نموده اند که نقش عامل ژنتیک را در ابتلا به اختلال وسواسی- اجباری را روشن نمایند نشان دادند که در بین خویشاوندان درجه ی یک مبتلایان به اختلال وسواسی- اجباری میزان خطر ابتلا به اختلال وسواسی – اجباری در مقایسه با سایر اشخاص به صورت قابل توجهی بالا است ( 25 درصد در مقابل 2/5 درصد ) و این نتایج نیز نشان دهنده ی نقش عامل ژنتیک در ابتلا به اختلال وسواسی – اجباری می باشد. به طورکلی در ارتباط با نقش عامل ژنتیک در ابتلا به اختلال وسواسی- اجباری می توان گفت که اگرچه شواهدی مبنی بر نقش برخی از ژنها در ابتلا به اختلال وسواسی – اجباری وجود دارد اما بسیاری از متخصصان علوم ژنتیک پیشنهاد می کنند که بهتر است که نقش عامل ژنتیک را در ابتلا به اختلال وسواسی – اجباری را به صورت یک عامل مستعد کننده برای ایجاد علایم این اختلال در نظر گرفت . گروهی دیگر از نظریه هایی که در مورد سبب شناسی ابتلا به اختلال وسواسی-اجباری ارایه شده اند و ارتباط نزدیکی با نظریه های ژنتیک دارند نظریه های زیستی می باشند . در یکی از این نظریه ها تامین ناکافی انتقال دهنده ی عصبی سروتونین برای گیرنده هایی در مغز که مسئول سوخت و ساز انتقال دهنده ی عصبی سروتونین هستند به عنوان عاملی در ابتلا به اختلال وسواسی- اجباری ذکر شده است. علاوه بر نظریه های ژنتیک و نظریه های زیستی که در مورد سبب شناسی ابتلا به اختلال وسواسی -اجباری ارایه شده است نظریه های دیگری هم در مورد سبب شناسی ابتلا به اختلال وسواسی- اجباری ارایه شده است و مهمترین این نظریه ها نظریه های رفتاری و نظریه های شناختی می باشد . در نظریه های رفتاری بر روی نقش نوعی از یادگیری به نام یادگیری شرطی در آغاز اعمال وسواسی و همچنن بر روی نقش نوع دیگری از یادگیری به نام یادگیری کنشی یا عملکردی در تداوم اعمال وسواسی تاکید شده است . مشکلی که نظریه های رفتاری در ارتباط با توضیح سبب شناسی ابتلا به اختلال وسواسی – اجباری با آن روبرو هستند این موضوع می باشد که این نوع نظریه ها در مورد نحوه ی ایجاد و یا منشا افکار وسواسی که این علامت یکی از علایم اصلی اختلال وسواسی – اجباری است توضیحات روشنی را ارایه نمی دهند. در نظریه های شناختی که در مورد سبب شناسی ابتلا به اختلال وسواسی – اجباری ارایه شده است فرض می شود عامل مهمی که در ایجاد و حفظ علایم اختلال وسواسی- اجباری نقش دارد تفسیر نادرست شخص از افکار مزاحمی است که آنها را تجربه می نماید می باشد . در اکثر نظریه های شناختی بر روی این موضوع تاکید می شود که تجربه ی افکار مزاحم در بین تمام مردم وجود دارد و اختلافی که در این زمینه بین اشخاص مبتلا به اختلال وسواسی – اجباری با سایر اشخاص وجود دارد آن است که اشخاصی که مستعد به ابتلا به اختلال وسواسی- اجباری هستند تفسیر نادرستی از افکار مزاحمی که تجربه می نمایند به عمل می آورند و در نهایت چینن تفسیر نادرستی می تواند شخص را به سوی ابتلا به اختلال وسواسی – اجباری پیش ببرد .
پایان بخش دهم
و نوشتن این کتاب همچنان ادامه دارد…………
نویسنده ی این کتاب : دکتر حسین لطفی نیا ( متخصص روان شناسی بالینی )
آدرس دفتر روان درمانی و مشاوره ی دکتر حسین لطفی نیا ( متخصص روان شناسی بالینی برای گرفتن وقت روان درمانی و مشاوره : تبریز ، خیابان 17 شهریور جدید ، حدفاصل خیابانهای طالقانی و ارتش ،برج سینا ، طبقه ی هفتم
شماره ی تلفن :04135559866
بازدیدها: 0
نظرات