چند نکته در مورد روان درمانی ها ( بخش سوم )

بسیاری از مردم امکان دارد در دوران زندگی خود از مشکلات و اختلالات روان شناتی رنج ببرند. برای درمان این مشکلات و اختلالات روان شناختی درمانهای مختلف ابداع شده است. متخصصان علوم روان شناختی توصیه می نمایند که در مواقعی که شدت مشکلات و اختلالات روان شناختی در سطح خفیف تا متوسط می باشد برای درمان آنها از انواع مختلف روان درمانی استفاده گردد. در بخش های اول و دوم این سلسله از مقالات که در مورد روان درمانی ها تالیف می نمایم نکاتی  را در مورد ویژگیهای روان درمانی ذکر نمودم و در این بخش که بخش سوم این سلسله از مقالات می باشد نکاتی دیگر در مورد انواع روان درمانیهای شناختی – رفتاری بیان خواهم نمود:

-در درمان شناختی- رفتاری کلاسیک از تکنیک های مختلف شناختی استفاده می شود . همچینن در طول این نوع درمان از تکنیک های رفتاری استفاده می گردد. به نظر آرئون بک که درمان شناختی- رفتاری کلاسیک را ابداع نموده است هدف عمده از بکار بردن انواع تکنیک های رفتاری در درمان شناختی- رفتاری کلاسیک آن است که با استفاده از تکنیک های رفتاری به مراجعان کمک کند تا بتوانند آگاهی هایی در ارتباط با وجود انواع خطاهای شناختی که آنها را تجربه می نمایند پیدا نمایند

-یکی از روش های مهمی که در طول درمان شناختی- رفتاری کلاسیک از آن استفاده می شود روش باز سازی شناختی می باشد. روش بازسازی شناختی شامل استفاده از انواع مختلفی از تکنیک ها ( مانند تکنیک پیکان رو به پائین ، تکنیک سوالات سقراطی و تکنیک آزمایش رفتاری )می باشد . درمانگر شناختی – رفتاری در جریان اجرای روش بازسازی شناختی به کمک تکنیک های وابسته به این روش تلاش می کند تا به مراجع خود کمک کند که افکار خو دکار منفی و طرحواره های منفی خود را شناسایی و به جای آنها افکار و طرحواره هی متفاوت و مناسب تری را جایگزین نماید.

-یکی از تکنیکهای مهم رفتاری که در درمان شناختی-رفتاری کلاسیک ار آن استفاده می شود تکنیک فعال سازی رفتاری می باشد . بیشترین کاربرد این تکنیک در درمان اختلال افسردگی می باشد.  درمانگر شناختی- رفتاری درجریان اجرای تکنیک فعال سازی تلاش می کند تا مراجع را تشویق به انحام فعالیتهایی نماید تا وی بتواند با انجام آن فعالیتها امکان دریافت تقویت ها و پاداش ها را از محیط پیرامون خود را افزایش دهد.

-در دو دهه ی اخیر انواع مختلفی از روان درمانیها که در طبقه ی درمانهای شناختی- رفتاری قرار می گیرند ابداع شده اند و اصطلاحا به این نوع از درمانهای شناختی- رفتاری درمانهایی گفته می شود که در طبقه ی درمانهای موج سوم رفتاری قرار دارند . از جمله ی این نوع از درمانها می توان به درمان پذیرش- تعهد (ACT) ، شناختی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MCBT) ، رفتار درمانی دیالیتیک (DBT)  و درمان فراشناختی (MCT) اشاره نمود.

-درمانهایی  که در دسته ی درمانهای موج سوم رفتاری قرار دارند تفاوتهایی با درمان شناختی رفتاری کلاسیک دارند . از جمله تفاوتها بین این نوع درمانها با درمان شناختی- رفتاری کلاسیک می توان به این مورد اشاره نمود که  در درمانهای موج سوم به نقش داشتن مهارت در ذهن آگاهی (Mindfullness) در مقابله با علایم اختلالات روان شناختی اهمیت زیادی داده می شود در حالی که در درمان شناختی- رفتاری کلاسیک به نقش عامل فوق اهمیت چندانی داده نمی شود و به جای آن در درمان شناختی- رفتاری کلاسیک به شناسایی و مقابله با افکار خودکار منفی و طرحواره های منفی اهمیت زیادی داده می شود

-درمانهای موج سوم رفتاری شباهتهایی با درمان شناختی- رفتاری کلاسیک دارند. از جمله ی شباهت های درمان های موج سوم رفتاری با درمان شناختی- رفتاری کلاسیک آن است که هم در درمانهای موج سوم رفتاری و هم در درمان شناختی- رفتاری کلاسیک به نقش اجرای مرحله ی ارزیابی در درمان اهمیت زیادی داده می شود و شباهت دیگر درمانهای موج سوم رفتاری با درمان شناختی- رفتاری کلاسیک آن است که در درمانهای موج سوم  از برخی از تکنیکهای  درمان شناختی- رفتاری کلاسیک استفاده می شود.

– در چند سال اخیر استفاده از درمان پذیرش تعهد (ACT) در مقایسه با سایر درمانهای موج سوم بخصوص در درمان برخی از اختلالات روان شناختی مانند اختلالات اضطرابی ، افسردگی و وسواس فکری- عملی گسترش زیادتری یافته است.

پایان بخش سوم

نوشته شده توسط دکتر حسین لطفی نیا ( متخصص روانشناسی بالینی )

استفاده از مطالب مقاله ی فوق به شرط ذکر نام نویسنده و ذکر آدرس سایت بلامانع است

آدرس دفتر روانشناسی و مشاوره دکتر حسین لطفی نیا : تبریز ، خیابان 17 شهریور جدید ، حد فاصل خیابانهای طالقانی و ارتش ، ساختمان سینا ، طبقه هفتم

شماره تلفن  :04135559866

1402/6/10

 

بازدیدها: 117