حالت نشخوارفکری (Rumination ) یکی از حالتهایی است که در نظریه های مختلف شناختی که در مورد سبب شناسی ابتلا به اختلال افسردگی ارایه شده است به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده و یا نگهدارنده ی اختلال افسردگی ذکر شده است . در این نظریه ها اعتقاد بر این است که در حالت نشخوار فکری افکار گرایش به یک نوع حالت در جاماندگی (Preservation ) دارند و حالت نشخوار فکری در طول زمان امکان دارد موجب ایجاد و یا تشدید حالت خلق منفی گردد. بسیازی از نظریه پردازان شناختی اعتقاد دارند در حالت نشخوار فکری شخص بر روی احساسات خود و بر روی علل و نتایج رخ داده در اثر رویدادهایی که تجربه نموده است تمرکز زیادی می نماید و چینن فرایندی سبب می شود که وی نتواند بر روی روش های کارآمدتری مانند روش حل مساله تمرکز کند. نتایج برخی از پژوهشها نشان می دهد که افزایش میزان حالت نشخوار فکری همراه با عوارض مهمی مانند ایجاد مانع در حل مسایل زندگی ، آسیب به عملکردهای اجرایی و افزایش میزان سوگیریهای مربوط به حافظه می باشد. 

در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم وجود ضررهای زیاد حالت نشخوار فکری بسیاری مردم از این حالت استفاده ی زیادی می نمایند نظریه های مختلفی وجود دارد . بر اساس یکی از این نظریات اعتقاد مردم به موضوع که استفااده از حالت نشخوارفکری روش خوبی برای حل مسایل و اداره ی هیجانات است سبب استفاده ی گسترده ی آنان از این حالت می شود . گروهی دیکر از نظریه ها ( مانند نظریه ی سبک پاسخ نلون هاکسما ) در ارتباط با موضوع فوق الذکر بیان می دارد که حالت نشخوار فکری به صورت نوعی سبک پاسخ به رویدادهای ناراحت کننده است که مردم آن را از دوران کودکی فرا گرفته اند و استفاده از این حالت را روشی مناسب برای حل مسایل زندگی می دانند. 

در بسیاری از نظریات شناختی ارتباط بین ابتلا به اختلال افسردگی و استفاده زیاد از حالت نشخوار فکری مورد تاکید قرار گرفته است . در این نظریات اعتقاد بر این می باشد که وجود برخی از عوامل مانند وجود افکار خودکار منفی در سطح بالا ، تاریخچه قبلی ابتلا به اختلال افسردگی و حالت نشخوار فکری بالا می تواند زمینه ساز ابتلا به اختلال افسردگی باشد. 

در نظریات مختلف شناختی چند ویژگی منفی برای حالت نشخوار فکری ذکر شده است که وجود آنها می تواند زمینه ساز ابتلا و یا تداوم اختلال افسردگی باشد از جمله ی این ویژگیهای منفی می توان به مواردی مانند عدم ارایه ی راهبردهایی برای حل مسایل ، کاهش دادن توانانیهای شخص برای تغییر دادن توجه به محرکهای منفی و ایجاد تحریفاتی در حافظه را ذکر کرد .

تالیف دکتر حسین لطفی نیا ( متخصص روان شناسی بالینی )

استفاده از مطالب ذکر شده در این مقاله به شرط ذکر نام نویسنده و آدرس سایت بلامانع است.

آدرس دفتر روان درمانی ، مشاوره و روان سنجی دکتر حسین لطفی نیا : تبریز ، خیابان 17 شهریور ، حدفاصل خیابانهای ارتش و طالقانی ، برج سینا ، طبقه ی هفتم

شماره تلفن برای تعیین وفت روان درمانی ، مشاوره و روان سنجی : 04135559866

شماره تلفن برای مشاوره تلفنی : 04135531202

بازدیدها: 0

نگاهی گذرا به حالت نشخوار فکری (Rumination )

اینجا کلیک کنید حالت نشخوارفکری (Rumination ) یکی از حالتهایی است که در نظریه های مختلف شناختی که در مورد سبب شناسی ابتلا به اختلال افسردگی ارایه شده است به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده و یا نگهدارنده ی اختلال افسردگی ذکر شده است . در این نظریه ها اعتقاد بر این است که […]

نگاهی گذرا به انواع تکنیکهای درمان های شناختی- رفتاری برای درمان اختلال وسواسی- اجباری

اختلال وسواسی- اجباری یکی از اختلالات روان شناختی است که حدود دو و نیم تا سه درصد اشخاص را مبتلا می کند . این اختلال دو علامت اساسی دارد که شامل تجربه ی یک سلسله از افکار ، تصاویر و تکانه های تکراری ، مزاحم  و ناراحت کننده که افکار وسواسی (Obsession) نامیده می شوند […]

نگاهی گذرا به ویژگیهای اعتقادات ریشه ای (Core believes )

امروزه روان درمانیهای شناختی- رفتاری یکی از انواع روان درمانیهایی می باشند که برای درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات روان شناختی بکار می روند . زیر بنای بسیاری از روان درمانیهای شناختی- رفتاری بر پایه ی نظریات شناختی استوار می باشد که توسط ابداع کنندگان این نوع روان درمانیها ارایه شده است . در […]

نگاهی گذرا به نقش ناقل های عصبی (Neurotransmitters )در ایجاد و یا افزایش میزان پرخاشگری

پرخاشگری را می توان حالت خشم شدیدی دانست که در آن حالت شخص تمایل شدیدی دارد که شخصی که او را عامل ایجاد حالت خشمش می داند مورد آسیب و یا صدمه قرار دهد . در برخی از اوقات نیز امکان دارد که شخص پرخاشگر حالت خشمش را به مال و اموال شخصی که او […]

نگاهی گذرا به ویژگیهای روش آموزش ابراز وجود (Assertiveness Training )

روش آموزش ابراز وجود یکی از روشهای مهمی است که دردرمانهای شناختی- رفتاری برای کمک به درمان برخی از اختلالات روان شناختی و برخی از مشکلات روان شناختی بکار می رود . این روش برای اولین بار در جریان رفتار درمانیهایی که برای درمان اختلالات اضطرابی توسط یک روان پزشک اهل افریقای جنوبی به نام […]

افکار وسواسی پرخاشگرانه ( Aggressive obsession )

اختلال وسواسی- اجباری که به صورت مخفف اختلال OCD نامیده می شود یکی از انواع اختلالات روان شناختی است که در طبقه بندی های قبلی اختلالات روان شناختی انجمن روان پزشکی آمریکا که به  صورت مخفف طبقه بندیهای تشخیصی DSM نامیده می شود در طبقه ی اختلالات اضطرابی قرار گرفته بود اما در آخرین طبقه […]

چند تفاوت مهم بین اختلال افسردگی اساسی (Major depression disorder ) و اختلال افسردگی مداوم (Persistent depression depression )

اختلالات افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روان پزشکی می باشد و ابتلا به این اختلالات همراه با ایجاد خسارات گسترده ی انسانی و اقتصادی است. اختلالات افسردگی انواع مختلفی دارند و دو نوع از شایعترین آنها اختلال افسردگی اساسی و اختلال افسردگی مداوم می باشد . این دو نوع اختلال از جهت علایمی که مبتلایان […]

روشهای بالا بردن میزان عزت نفس ( Self- esteem )مراجعان به روان درمانی

در برخی از مواقع که مراجعان برای روان درمانی مشکلات روان شناختی خود مراجعه می نمایند از عزت نفس کمی برخوردار می باشند . کم بودن میزان عزت نفس می تواند عامل مهمی در عدم موفقیت روان درمانی و یا قطع روان درمانی توسط مراجعان باشد . روان درمانگران با استفاده از برخی از روش […]

نگاهی گذرا به ویژگیهای اختلال شخصیتی مرزی (Borderline personality disorder )

اختلال شخصیتی مرزی یکی از انواع اختلالات شخصیتی است که در آخرین طبقه بندی تشخیصی اختلالات روان پزشکی انجمن روان پزشکی آمریکا که به طبقه بندی تشخیصی DSM -V معروف می باشد در طبقه ی B اختلالات شخصیتی قرار گرفته است و در این طبقه از اختلالات شخصیتی علاوه بر اختلال شخصیتی مرزی اختلالات شخصیتی […]

نگاهی گذرا به ویژگیهای اختلال هذیانی (Delusional disorder )

اختلال هذیانی یکی از انواع اختلالات روان پزشکی می باشد که اصلی ترین ملاک آن وجود یک یا بیشتر از یک نوع حالت هذیانی است و حالت هذیانی به حالتی گفته می شود که شخص باور یا اعتقاد نادرستی به یک موضوع دارد و علیرغم نادرستی آن موضوع وی به درست بودن آن اصرار می […]